Veelgestelde vragen

Selecteer een categorie
 
Over Carsom.nl
Reparatie- en onderhoudsinformatie
Aangesloten garages Carsom.nl
Offertes aanvragen en vergelijken
Offerte(s) accepteren of afwijzen

 

Over Carsom.nl
  • Wat is Carsom.nl?

    Carsom.nl maakt specifiek voor jouw auto helder wat je kunt verwachten aan onderhoudsbeurten en reparaties. Allemaal volgens de voorschriften van autofabrikanten. Carsom.nl maakt deze unieke informatie voor het eerst inzichtelijk voor autobezitters. Voor elke onderhoudsbeurt of reparatie zie je niet alleen wanneer je deze kunt verwachten maar ook wat de verwachte (eerlijke) kosten zijn. Wil je een onderhoudsbeurt of reparatie laten uitvoeren? Dan kun je snel, gemakkelijk en gratis 3 offertes aanvragen bij erkende garages in jouw buurt.

    Nu starten
  • Wie zit er achter Carsom.nl?

    Carsom.nl bestaat uit een jong en gedreven team van onafhankelijke auto- en internetexperts en is een initiatief van De Persgroep Automotive B.V, onderdeel van De Persgroep.
  • Is Carsom.nl gratis?

    Ja, voor consumenten is Carsom.nl helemaal gratis.
  • Waarom staat er bèta op de site?

    Carsom.nl is nog aan het optimaliseren en nieuwe services aan het ontwikkelen. Carsom.nl neemt de ervaringen van jou als gebruiker daar graag in mee. Heb je tips of suggesties? Mail naar tips@carsom.nl
  • Met wie werkt Carsom.nl samen?

    Carsom.nl geeft autobezitters grip op hun onderhoud en reparaties zodat ze zorgeloos en goed voorbereid naar een garage in de buurt kunnen stappen. Daarom kiest Carsom.nl bewust voor samenwerking met partners die daaraan kunnen bijdragen. Met Autobedrijf Tevreden bijvoorbeeld, dat de klanttevredenheid over garages in kaart brengt. Carsom.nl zal mogelijk meer partners aanhaken om de kwaliteit verder te versterken.
  • Waarom kan ik mijn gegevens niet opslaan?

    Op dit moment is Carsom.nl nog volop in ontwikkeling. Binnenkort kun je hier nog meer handige services verwachten die je auto-onderhoud makkelijker en inzichtelijker maken. Meld je nu alvast aan voor een gratis account.

    Gratis account aanmaken
  • Waarom wordt mijn auto niet getoond als ik mijn kenteken invoer?

    Carsom.nl heeft een grote database vol automerken en typen. Deze database gaat voor de meeste automerken terug tot 2001. Voor oudere auto’s, bedrijfswagens, oldtimers en bijzondere automerken kan het helaas zo zijn dat er (nog) geen informatie beschikbaar is.

    Het kan ook zijn dat er voor een merk/model/type uit 2005 geen autogegevens beschikbaar zijn omdat er te weinig van dit specifieke type (bijvoorbeeld de 1.6i 16V versie) verkocht zijn in Nederland. Onze dataleveranciers nemen de data dan helaas niet op. Ook voor geïmporteerde auto’s kan het zijn dat Carsom.nl geen gegevens beschikbaar heeft.

    Zie je geen onderhoudsinformatie voor jouw auto dan kun je wel gebruik maken van de Restwaarde tool
 
Reparatie- en onderhoudsinformatie

  • Wat betekent ‘volgens de voorschriften van de autofabrikant’?

    Autofabrikanten schrijven voor al hun modellen voor hoe ze kwalitatief onderhouden moeten worden, zodat jij in een goede, veilige auto blijft rijden. Onderdeel van deze voorschriften is ook dat er aangegeven wordt wanneer (preventieve) slijtagereparaties te verwachten zijn. Bijvoorbeeld de distributieriem, die na een aantal kilometers of jaren preventief vervangen wordt. Garages werken al jaren met deze voorschriften. Carsom.nl maakt ze voor het eerst ook voor jou als autobezitter helder.

    Verwacht onderhoud voor mijn auto bekijken
  • Hoe betrouwbaar is de informatie van Carsom.nl?

    De informatie die Carsom.nl toont is gebaseerd op de voorschriften van de autofabrikant. Dit is de beste onderhoudsinformatie die beschikbaar is in Nederland en garages gebruiken deze informatie al jaren. De getoonde minimale en maximale verwachte kosten baseert Carsom.nl op de tijd die nodig is voor de werkzaamheden (volgens de voorschriften van de autofabrikant), de uurtarieven van erkende garages en de prijzen voor kwaliteitsonderdelen.
  • Wat is een onderhoudsbeurt?

    Een onderhoudsbeurt voor je auto zorgt dat je in een veilige,betrouwbare auto blijft rijden. In een onderhoudsbeurt wordt je auto geïnspecteerd op 50 tot 100 punten. Die punten worden specifiek voor jouw auto voorgeschreven door je autofabrikant, net als het onderhoudsinterval. Voor nieuwere auto's wordt onderhoud ook wel gepland op basis van je rijgedrag. Het vervangen van de (motor)olie en de (motor)oliefilter zitten vaak standaard in een onderhoudsbeurt. Cruciale onderdelen en vloeistoffen als remmen, banden, ruitenwissers, remvloeistof en uitlaat worden altijd geïnspecteerd. Soms zijn onderhoudsbeurten verplicht voor geldende garanties. De meeste onderhoudsbeurten vinden plaats op intervallen (bijv. om de 15.000 km), maar bij nieuwere auto’s kunnen ze ook gepland worden op basis van je rijgedrag.

    Onderhoudsbeurten voor mijn auto bekijken
  • Wat is aanvullend onderhoud?

    De onderhoudsbeurt bestaat uit een basis check en mogelijk aanvullend onderhoud. Aanvullend onderhoud betekent het controleren en/of vervangen van specifieke onderdelen als bougie(s), interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter, controleren en distributieriem. Tijdens de onderhoudsbeurt stelt een garage vast of aanvullend onderhoud nodig is. Aanvullend onderhoud bij een beurt van 30.000 km kan anders zijn dan bij een beurt van 60.000 km en verschillend voor elke auto. Het vervangen van een distributieriem is een voorbeeld van preventief onderhoud dat je sowieso volgens richtlijnen laat uitvoeren.
  • Wat zijn slijtage- of tijdgebonden reparaties?

    Voor sommige onderdelen hangt de levensduur af van het gebruik (bijv. remmen en ruitenwisserbladen). Deze slijtagereparaties worden voorspeld op basis van jouw type auto, bouwjaar, kilometerstand en rijgedrag. Daarnaast zijn er tijd- of kilometergebonden reparaties (bijv. de distributieriem). Deze worden voorspeld bij een aantal verstreken jaren of gemaakte kilometers (afhankelijk van wat eerst komt). Je garage kan vaststellen welke slijtage- en/of tijdgebonden reparaties nodig zijn.

    Verwachte slijtage- of tijdgebonden reparaties voor mijn auto bekijken
  • Wat zijn bandenwissels?

    De vervanging van banden wordt voorspeld op basis van jouw type auto, bouwjaar, kilometerstand en rijgedrag. Je garage kan vaststellen of jouw banden aan vervanging toe zijn. De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 mm.

    Verwachte bandenwissels voor mijn auto bekijken
  • Wat kan ik precies met de Onderhoudsvoorspeller?

    De Onderhoudsvoorspeller op Carsom.nl maakt direct helder welke onderhoudsbeurten, slijtagereparaties en bandenwissels je (volgens de voorschriften van de fabrikant) de komende jaren kunt verwachten voor jouw auto. Door de voorgeschreven onderhoudsbeurten uit te laten voeren weet je zeker dat je in een goede, veilige auto rijdt. Omdat slijtagereparaties en bandenwissels ook afhankelijk zijn van je rijgedrag, kun je aan je garage vragen om te controleren of zo’n onderdeel aan vervanging toe is.

    Naar de Onderhoudsvoorspeller
  • Wat als ik buiten mijn onderhoudsinterval loop?

    Vaak vinden onderhoudsbeurten plaats op bepaalde intervallen (bijv. om de 15.000 km) die de autofabrikant voorschrijft. Als je afwijkt van het interval zal je Onderhoudsvoorspeller niet helemaal kloppen. Bijvoorbeeld: je auto heeft niet bij 120.000 km, maar pas bij 130.000 km een onderhoudsbeurt gehad. Dan kan het zijn dat de volgende onderhoudsbeurt niet bij 150.000 km moet plaatsvinden, maar 10.000 km later (bij een stand van 160.000 km). Ook slijtagereparaties en bandenwissels kunnen dan opschuiven in de tijd.

    Naar de Onderhoudsvoorspeller
  • Hoe berekent Carsom.nl de verwachte kosten van onderhoud en reparatie?

    Carsom.nl baseert de verwachte kosten op de tijd die nodig is voor de werkzaamheden (volgens de voorschriften van de autofabrikant), de uurtarieven van erkende garages en de prijzen voor kwaliteitsonderdelen.

    Kosten werkzaamheden
    Carsom.nl vermenigvuldigt de voorgeschreven uren met het minimale en maximale uurtarief van garages bij jou in de buurt (zowel onafhankelijke autobedrijven als merkdealers).

    Kosten onderdelen
    Carsom.nl berekent de prijzen van zowel originele als ‘matching quality’ onderdelen. Originele onderdelen zijn speciaal voor je auto ontwikkeld. Het zijn vaak dezelfde onderdelen als ooit door de fabriek in je auto zijn geplaatst. ‘Matching quality’ onderdelen zijn onderdelen van vergelijkbare kwaliteit als de originele onderdelen. Meestal is ‘matching quality’ iets goedkoper, maar soms ook iets duurder.
  • Waarom toont Carsom.nl minimale en maximale verwachte kosten?

    Carsom.nl wil je een eerlijk beeld geven van de kosten voor onderhoud en reparatie. Omdat je meestal kunt kiezen uit verschillende onderdelen en omdat de uurtarieven van garages uiteen lopen, berekent Carsom.nl zowel de minimale als maximale verwachte kosten. Via Carsom.nl kun je meerdere offertes opvragen voor onderhoud of reparatie. Wat je echt betaalt hangt dus uiteindelijk af van de offertes van de gekozen garages.
 
Aangesloten garages Carsom.nl
  • Welke garages kan ik vinden op Carsom.nl?

    Carsom.nl toont zowel merkdealers als onafhankelijke (universele) garages. Alle op Carsom.nl aangesloten bedrijven zijn lid van de BOVAG en werken volgens de voorschriften van autofabrikanten.

    Lees meer over de verschillende typen garages
  • Staan alle garages van Nederland op Carsom.nl?

    Carsom.nl toont nog niet alle erkende (BOVAG) garages in Nederland. Om via Carsom.nl een offerte te kunnen aanbieden moet een garage een account hebben en aan de richtlijnen van Carsom.nl voldoen. Door alleen erkende garages aan te sluiten wil Carsom.nl je zoveel mogelijk verzekeren van kwaliteit en service. Op Carsom.nl zullen snel meer erkende garages verschijnen.
  • Waar is het rapportcijfer van een garage op gebaseerd?

    De garages die Carsom.nl toont (in het overzicht en bij het aanvragen van offertes) zijn zoveel mogelijk voorzien van een cijfer. Dat cijfer komt voort uit een uitgebreide vragenlijst (tevredenheidsonderzoek) die klanten hebben ingevuld voor die specifieke garage.
  • Waar kan ik terecht voor het waarderen van een garage?

    De ervaringen van consumenten met garages worden geëvalueerd door Tevreden BV. Wil je een garage waarderen, ga dan naar AutobedrijfTevreden.nl Je kunt een e-mail sturen naar info@tevreden.nl of bellen met 010-2341550 voor meer informatie.
 
Offertes aanvragen en vergelijken

  • Ik heb een verkeerde aanvraag gedaan. Wat nu?

    Neem contact op met de Carsom klantenservice (020-2042700), dan helpen wij je om je offerteaanvraag te wijzigen.
  • Wat gebeurt er nadat ik offertes heb aangevraagd?

    De garages brengen zo snel mogelijk een offerte uit. Carsom.nl doet er alles aan om garages zo snel mogelijk te laten reageren, maar kan helaas niet garanderen dat elke garage dat doet. Indien er vragen zijn m.b.t. je aanvraag zal de Carsom.nl Klantenservice contact met je opnemen.
  • Ik heb offertes aangevraagd, maar niet alle garages reageren. Hoe kan dit?

    Heb je niets gehoord van een garage, dan wil Carsom.nl dat graag weten. Mail naar klachten@carsom.nl en noem de garage waar het om gaat. Carsom.nl doet er alles aan om garages zo snel mogelijk een offerte te laten uitbrengen, maar kan dat helaas niet garanderen.
  • Waar moet ik op letten bij het beoordelen van een offerte?

    Carsom.nl heeft de belangrijkste tips voor het goed begrijpen, vergelijken en beoordelen van offertes voor je op een rij gezet.

    Meer over het beoordelen van offertes
  • Controleert Carsom.nl de offertes die garages uitbrengen?

    Carsom.nl kan helaas niet alle offertes vooraf voor je controleren, maar helpt je wel om ze te begrijpen en te beoordelen. Zo ben je goed voorbereid als je contact hebt met een garage. Heb je vragen? Bel dan met de Carsom.nl klantenservice op 020-2042700.

    Meer over het beoordelen van offertes
  • Niet alle prijzen zijn ingevuld. Hoe kan dit?

    Het kan voorkomen dat een garage vergeet om prijzen in te vullen bij de werkzaamheden, vloeistoffen en/of onderdelen. Heb je het idee dat de offerte niet volledig is, of niet goed aansluit bij je offerteaanvraag, neem dan contact op met de Carsom klantenservice (020-2042700). Wij helpen je graag verder.
  • Waar kan ik terecht met klachten over een garage?

    Bent je niet goed behandeld door een garage? Of ontevreden over de dienstverlening? Laat het ons weten via klachten@carsom.nl
  • Betaal ik nooit meer dan de maximale verwachte kosten?

    Via Carsom.nl vraag je gemakkelijk 3 vrijblijvende offertes op. Carsom.nl kan niet garanderen dat elke offerte binnen de verwachte kosten ligt. De getoonde kosten vormen een realistische schatting voor de prijzen voor de reparatie of onderhoudsbeurt bij jou in de buurt.

    Meer over het beoordelen van offertes
 
Offertes accepteren of afwijzen

  • Ik wil gebruik van maken van een offerte. Wat moet ik nu doen?

    Klik dan op de groene knop ik kies voor deze offerte. De garage zal dan contact met je opnemen om de offerte door te spreken en een afspraak in te plannen. Maar je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen, dat is vaak sneller. Nadat de offerte is geaccepteerd zie je het telefoonnummer en de contactpersoon van het autobedrijf.
  • Waarom moet ik de offerte via mijn account accepteren?

    Door op de groene knop ik kies voor deze offerte te klikken zorg je ervoor dat je de afspraken zwart op wit hebt staan. De garage zal dan bovendien contact met je opnemen om een afspraak in te plannen.
  • Wat gebeurt er nadat ik een offerte heb geaccepteerd?

    Nadat je een offerte hebt geaccepteerd zal de betreffende garage contact met je opnemen om een afspraak in te plannen. Maar je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen, dat is vaak sneller. Nadat de offerte is geaccepteerd zie je het telefoonnummer en de contactpersoon van het autobedrijf.
  • Ik maak geen gebruik van de offertes. Wat moet ik nu doen?

    Klik dan op de grijze knop aanvraag intrekken bovenaan de vergelijkingspagina van je offertes. Je kunt dan op een nette manier laten weten dat je geen gebruik wilt maken van de uitgebrachte offertes.